Història del BikeTrial, un esport nascut a Catalunya

Teniu informació, documentació, fotos, classificacions, posters dels primers anys de l'esport?

A principis dels anys 70 era molta l’afició al trial de moto que hi havia a Catalunya, un esport que va arrelar molt a la nostra terra, on varem tenir les marques líders en la fabricació de motos de trial, Bultaco, Montesa, Ossa i encara actualment tenim els millor pilots i les millors màquines.

En aquest context, a la ciutat de Sabadell van començar a sorgir grups de nois aficionats al trial que per la seva curta edat o per qüestions econòmiques no podien accedir a la moto i van començar a fer trial amb les seves bicicletes. Moltes d’aquelles bicicletes eren unes BH de passeig amb rodes de 20” que es modificaven i es reforçaven per emular el trial de motos. En deien Bici-Trial.

Gran trofeu 1 ciutat SBD maig 1976Aquests grups de nois s’anaven trobant al que avui és actualment el Parc Catalunya de Sabadell i començaven a organitzar entre ells petites competicions amb un reglament adaptat a la bicicleta.Cap a l’any 1974 ja era habitual l’organització de trials quinzenals o mensuals a diferents indrets de Sabadell, al que després seria el Parc Catalunya, La Salut, Can Pagès, o Sant Oleguer de la mà del Sr. Oscar Puig, La Penya Ciclista El Pedal, La penya Ciclista Palomillas o l’Escuderia del Vallès, s’anava estenent ràpidament l’afició a altres poblacions del Vallès com Sant Feliu de Codines o Sant Llorenç Savall. Com a conseqüència d’aquesta evolució el maig del 1976 s’organitza el 1r Trofeu Ciutat de Sabadell, primer gran esdeveniment oficial del Bici-Trial, i al gener de 1977 el 1r Campionat de Catalunya al Santuari de la Salut de Sabadell.

D’aquella època surten pilots destacats com Lluís Duran, Nicolás Cantón, Blai Jové, Jaume Ribot, Eliseu Sellès.

Paralelament a tot aixó, cadascun buscava la millor manera d’adaptar la seva bici, però el principal problema que tenien es que no existien en el mercat components prou forts o específics que aguantessin les exigències d’aquesta nova manera d’utilitzar la bicicleta. L’establiment de bicicletes pioner en fer aquestes reformes i preparacions va ser Cicles Monteys, al carrer Ntra. Sra. De les Neus de Sabadell, que de la mà de la Mª Antònia Monteys i la inventiva d’un jovenet Blai Jové, es van especialitzar en remodelar bicicletes per la pràctica del Bici-Trial.

Però van anar més enllà i en Blai va dissenyar la que és probablement la primera bicicleta de trial en sèrie de la història, la Kêni, dissenyada i comercialitzada integrament a Sabadell i muntada per Monteys, de la que es van fabricar artesanalment unes 100 unitats en dues versions diferents. Aquesta era d’una geometria totalment innovadora, amb un xassís reforçat i un espectacular “basculant” monobloc, forquilla de doble platina i llantes de plàstic grogues que no es xafaven. Un altre jove entusiasta, l’Eliseu Sellès també va fabricar unes sèries d’una forquilla de doble platina que serien les precursores de les que després portaven les famoses Montesa T15.

A La Penya Ciclista el Pedal i la Penya Ciclista Palomillas de Sabadell ja tenien als seus clubs seccions específiques de Bici-Trial i el 1978 van ser les que van empènyer a la “Federación Española de Ciclismo” a admetre aquest nou esport, al que li van canviar el nom pel de Ciclo-Trial, perquè fos coherent amb el Ciclo-Cross que estava molt de moda a l’època.

Amb tot això, el Sr. Pere Pi Campió d’Espanya de tres modalitats, Trial, Moto-Cross i Velocitat, i enginyer de Montesa, s’interessa pel nou esport fins al punt de convèncer a la marca de motos Montesa per fabricar bicicletes de trial, i d’aquí sorgeixen a principis dels 80 les primeres Montesa T10 i les populars T15 fabricades en sèrie.

Com que la “Federación de Ciclismo” no sabia ben be com portar el Ciclo-Trial perquè era més semblant al trial de moto que a qualsevol de les modalitats de ciclisme, li va demanar al Sr. Pere Pi que fos ell qui portés les rendes del nou esport. A partir d’aquí es va passar a denominar Trialsin i gràcies al suport i potencial de distribució de Montesa, el Trialsin  va començar una imparable expansió i popularització internacional, disputant-se el 1982 la Primera Copa d’Europa amb proves a Sant Fost, Alemanya i Gran Bretanya, i el Juliol del 1986 va arribar el primer Campionat del Món de Trialsin.

foto Figueras 1978 amb Andreu CodinaEn aquesta època va destacar especialment el pilot Andreu Codina, i en mig d’aquesta eufòria, es van anar construint diferents models de bicicletes i sorgint varies marques com les Fidan, Torpado, Sans, Rubies, tant a Catalunya com a Europa, Amèrica i Àsia.

L’any 1983 després del tancament de la fàbrica Montesa el Sr. Pere Pi continua la fabricació de bicicletes fundant Monty i les segueix evolucionant i de la mà del seu fill Ot Pi com a pilot, aconsegueix la gran projecció mundial que ha arribat als nostres dies, essent un referent arreu del món.

El 1992 degut a la manca d’atenció i d’enteniment amb la “Federación de Cilismo”, el Trialsin se n’escindeix i creen una nova organització a nivell internacional, la Biketrial International Union, amb seu a Praga, amb la finalitat i dedicació exclusiva de tirar endavant internacionalment l’esport del trial en bicicleta ara amb el nom internacionalitzat de BikeTrial. En aquesta època segueix brillant el nom del mític Ot Pi i el d’un altra pilot fora de sèrie en Cèsar Cañas. La Unió Ciclista Internacional U.C.I. encara en manté una modalitat amb el nom de trial i actualment conviuen les dues federacions.

Fins al 2009 tot l’esport del BikeTrial a España estava regulat per la Unión Española de Biketrial, però a finals del 2009 la federació Internacional B.I.U. i l’Europea E.B.U. reconeixen Catalunya com un dels seus membres nacionals, la qual cosa els permet tenir representació amb veu i vot als organismes internacionals, i competir com a nació, amb les mateixes condicions que la resta de països.

Aquesta condició permet que l’any 2010 Catalunya pogués competir independentment amb reconeixement internacional i formar la seva pròpia Selecció Catalana representada especialment pels ja varies vegades Campions del Món Dani Comas i les germanes sabadellenques Gemma i Mireia Abant, creadores també del primer gran parc i escola de BikeTrial al mateix lloc que va ser l’origen de l’esport, i també creadores de la marca Wikker de bicicletes de BikeTrial exclusivament per a nens.

Catalans Campions 2014Catalunya a més de guanyar varies medalles d’Or individuals, s’ha proclamat el 2010, 2011 i 2012 Campiona del Món per nacions pujant al més alt del podi amb la seva pròpia senyera i el seu himne.

Des del 2010 Catalunya ha competit al costat d’España i dels altres països en perfecte harmonia i companyonia i sense cap problema, sens dubte un exemple a seguir per molts altres esports i per molta gent.

Com veieu és una història relativament curta, però molt intensa, i el millor encara està per escriure…

Teniu informació, documentació, fotos, classificacions, posters dels primers anys de l'esport?